Partner serwisu
Miasto

Jaka przyszłość uciążliwego „myta” w Raciborzu?

Dalej Wstecz
Partner działu

Balzola Polska

Data publikacji:
09-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Jaka przyszłość uciążliwego „myta” w Raciborzu?
fot . Google Maps
Skrzyżowanie drogi krajowej nr 45 i drogi wojewódzkiej nr 916 w Raciborzu, znane jako tzw. myto boryka się z coraz większymi problemami i korkami, co jest uporczywe dla wszystkich uczestników ruchu. Samorząd chciałby zająć się problemem, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie reaguje.

Sprawę postanowił nagłośnić poseł Michał Woś, który złożył interpelację do ministra infrastruktury, zwracając uwagę na narastający problem komunikacyjny w Raciborzu na skrzyżowaniu ulic: Opawska, Jana Pawła II i Bogumińska.

– Miejsce to stanowi obecnie drogowe wąskie gardło w układzie komunikacyjnym miasta, a w najbliższym czasie może stać się jednym z najbardziej zakorkowanych punktów w regionie. W ostatnim czasie otwarto przy ul. Opawskiej nowe centrum handlowe „Europa Meble“, a po przeciwnej stronie trwa budowa kolejnego parku handlowego. Obie inwestycje znacząco zwiększają natężenie ruchu w tej części miasta. Już dziś – bez pełnego uruchomienia tych obiektów – w godzinach szczytu w rejonie skrzyżowania tworzą się długie korki, które skutecznie paraliżują ruch lokalny i tranzytowy – zaalarmował poseł.

Wyjaśnił, że skrzyżowanie łączy drogę krajową nr 45 (ulice Starowiejska, Jana Pawła II, Bogumińska), drogę wojewódzką nr 916 (ul. Opawska w kierunku Pietraszyna) oraz drogę miejską (ul. Opawska w kierunku centrum miasta), a ze względu na podział kompetencji zarządczych (GDDKiA, Zarząd Dróg Wojewódzkich, miasto Racibórz), realizacja inwestycji wymaga współpracy trzech stron, przy czym zasadniczy ciężar finansowy powinien spoczywać na Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Miasto Racibórz wystąpiło już z postulatem przebudowy skrzyżowania i zaproponowało budowę ronda z odseparowanymi pasami do skrętu w prawo. Pomysł ten spotkał się z poparciem lokalnej społeczności i wpisany został do programu wyborczego obecnego prezydenta miasta. Niestety – jak informuje samorząd – GDDKiA na razie nie odniosła się do propozycji, a szanse na pozytywną reakcję są niepewne – zakończył, zadając serię pytania do resortu, by dowiedzieć się, że centrala zamierza pomóc z rozwiązaniem problemu.

Sytuacja na skrzyżowaniu

Na interpelację posła odpowiedział sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiec, który na początku przedstawił szerzej aktualną sytuację w obrębie skrzyżowania, zaznaczając, że jest ono położone w obszarze zabudowany i jest wyposażone w sygnalizację świetlną, która w 2021 roku została dostosowana do warunków pracy akomodacyjnej. Wszystkie wloty przedmiotowego skrzyżowania są jednojezdniowe dwukierunkowe, bez wysp dzielących i bez pasów do prawo lub lewoskrętu. Obecnie na skrzyżowaniu obserwuje się kolejki pojazdów tworzące się jedynie w okresach szczytów komunikacyjnych.

– W sąsiedztwie skrzyżowania w kwartale po północno-zachodniej stronie skrzyżowania funkcjonuje od wielu lat stacja benzynowa. W kwartale po północno-wschodniej stronie skrzyżowania w grudniu 2021 roku została otwarta restauracja KFC. Zjazd z drogi gminnej do restauracji oraz pobliskiej myjni samoobsługowej znajduje się w odległości około 40 m od osi skrzyżowania. W kwartale po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania w maju 2025 roku został otwarty salon meblowy Europa Meble o powierzchni około 10 000 m2 . Zjazd z drogi gminnej do salonu znajduje się w odległości około 100 m od osiskrzyżowania. Natomiast w kwartale po południowo-zachodniej stronie skrzyżowania znajdują się pola uprawne. Dodatkowo, przy DW 916 w odległości około 800 m od osi przedmiotowego skrzyżowania powstaje park handlowy o projektowanej powierzchni handlowej około 9 000 m2 – opisał wiceminister.

Zaznaczył również, że należy pamiętać o szczególnym położeniu Raciborza, a odległość 9 km w ciągu DW916 i 23 km w ciągu DK45 od przejść granicznych z Republiką Czeską sprzyjają tzw. turystyce zakupowej Czechów.

Czy GDDKiA pomoże ze skrzyżowaniem?

Dalej Stanisław Bukowiec zwrócił uwagę, że rozważając sytuację przedmiotowego skrzyżowania należy podkreślić, że rozwój terenów przyległych do niego przeznaczonych m.in. dla infrastruktury mieszkaniowej, produkcyjnej czy handlowo-usługowej powinien być uwzględniony w planach zagospodarowania przestrzennego gminy, a w ramach tego powinny być przeprowadzone analizy wpływu wzrostu natężenia ruchu generowanego przez te tereny na przepustowość oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego, co wiąże się z koniecznością dostosowania infrastruktury drogowej do istniejącej oraz planowanej sytuacji ruchowej.

– GDDKiA nie ma wpływu na parametry dróg bocznych omawianego skrzyżowania, jak również wpływu na warunki dostępności jakie są określane dla tworzonych infrastruktur przy drogach bocznych w obrębie omawianego skrzyżowania, ponieważ leży to w kompetencji ich administratorów. Do właściwości Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad nie należą ani zadania projektowania kierunków i rozwoju komplementarnej względem dróg krajowych sieci drogowej dróg niższych kategorii, ani zadania związane z planowaniem kierunków zagospodarowania przestrzennego terenów przyległych do dróg krajowych (na etapie ich uchwalania należałoby również uwzględniać potrzebę zapewnienia środków finansowych na przebudowę tych dróg celem dostosowania do zmienianego ww. uchwałami stanu prawnego) – objaśnił przedstawiciel ministerstwa.

Wiceminister dodał, że z uwagi na fakt, że skrzyżowanie posiada sygnalizację świetlną zapewniającą właściwe warunki bezpieczeństwa ruchu i nie jest miejscem, gdzie dochodzi do koncentracji tragicznych w skutkach wypadków drogowych, GDDKiA nie widzi zasadności wprowadzenia przebudowy skrzyżowania.

- Jednak, mając na uwadze stale rosnące natężenie ruchu, generowane m.in. przez już istniejące oraz powstające obiekty handlowo-usługowe, na których sposób powstawania GDDKiA nie ma wpływu, przebudowa przedmiotowego skrzyżowania może stać się zasadna. Obecna geometria nie pozwala na dalszą poprawę przepustowości skrzyżowania środkami organizacji ruchu, ale to w jakim kierunku powinna przebiegać przebudowa powinno zostać poprzedzone odpowiednimi analizami m.in. analizą ruchu, przepustowości itp. – zauważył Bukowiec.

Kończąc i odnosząc się do przytaczanego wcześniej przez posła podziału kompetencji zarządczych wokół skrzyżowania, wskazał, iż ewentualna realizacja takiej inwestycji wymagałaby trójstronnej współpracy, również w wymiarze finansowym.

– Należy podkreślić, że zmiana warunków ruchowych, która wiąże się z potrzebą rozwoju infrastruktury drogowej, jest spowodowana inwestycjami prywatnymi koordynowanymi nie przez GDDKiA, a przez stronę samorządową. Wobec tego, oprócz znacznego zaangażowania strony samorządowej w kwestie finansowe i organizacyjne, uzasadniony byłby również udział finansowy inwestorów prywatnych, którym miasto Racibórz wydało/wydaje warunki zagospodarowania terenu pod inwestycje – podsumował.
Partner działu

Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Agresja na drogach coraz większa. Wskazano powody

Drogi i autostrady

Agresja na drogach coraz większa. Wskazano powody

Damian Kelman 27 czerwca 2025

Długi weekend - długie korki

Drogi i autostrady

Długi weekend - długie korki

Damian Kelman 23 czerwca 2025

Coraz bezpieczniej na drogach krajowych

Drogi i autostrady

Coraz bezpieczniej na drogach krajowych

Damian Kelman 06 czerwca 2025

Zobacz również:

Będzie obniżenie wieku na prawo jazdy na samochody ciężarowe?

Polityka i prawo

Będzie obniżenie wieku na prawo jazdy na samochody ciężarowe?

Damian Kelman 07 lutego 2025

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Agresja na drogach coraz większa. Wskazano powody

Drogi i autostrady

Agresja na drogach coraz większa. Wskazano powody

Damian Kelman 27 czerwca 2025

Długi weekend - długie korki

Drogi i autostrady

Długi weekend - długie korki

Damian Kelman 23 czerwca 2025

Coraz bezpieczniej na drogach krajowych

Drogi i autostrady

Coraz bezpieczniej na drogach krajowych

Damian Kelman 06 czerwca 2025

Zobacz również:

Będzie obniżenie wieku na prawo jazdy na samochody ciężarowe?

Polityka i prawo

Będzie obniżenie wieku na prawo jazdy na samochody ciężarowe?

Damian Kelman 07 lutego 2025

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5